Trovärdigheten och nya medier

21 maj, 2008 kl. 23:01 | Publicerat i Injo 2008 | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , ,

Khaleeq Kiani, fellow från Pakistan som arbetat sin termin på Bloomberg, leder diskussionen om hur trovärdigheten utvecklas inom online media. Bloggar, wikipedia, medborgarjournalistik, kommentarer skapar helt annan medverkan och inverkan. Rykten uppstår och sprids och företagen som berörs måste dementera och tillrättalägga felaktigheter löpande. Och wikipedia matas med uppgifter från såväl regeringar som organisationer. Wikipedia duger inte som ensam källa.

Jeffrey Taylor, editor and bureau chief Bloomberg, Ian King, senior correspondent Bloomberg, Osama A. Hashimi, editor på bloggen Green & White och den svenske entreprenören Peter Magnusson i panelen.

Jeffrey Taylor säger att noggrann faktakontroll också inom online-media inte tar bort fördelarna med online-media.

Peter Magnusson säger att med hjälp av internet kan felaktigheter upptäckas och rättas snabbare, lögner genomskådas av såväl mediaorgainsationer som enskilda bloggare.

Ian King framhåller vikten av att redovisa vilka underlag rapporteringen har, hur och var har man fått information?

Osama A. Hashimi säger att rikedomen av röster på nätet ger fler perspektiv för media.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: