Tungviktare på podiet

22 maj, 2008 kl. 18:10 | Publicerat i Injo 2008 | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , ,

Det är inte varje dag man ser folk (ja, medelålders män då) från New York Times, Deutsche Welle och Dagens Industri i samma panel. I dag tillsammans med folk från VentureBeat, Greentech Media och AlwaysON. Samt Jan Sandred från svenska staten och Vinnova.

Några punkter från deras keynote om hur journalistiken ska hävda sig i en innovationsekonomi:

  • AlwaysON; Video blir viktigare och viktigare. Och viktigare. 
  • NY Times: Bloggar är radio för det tjugoförsta århundradet. Journalistiken är inte hotad men förändras. NY Times har under de senaste månaderna köpt ut eller sagt upp ett sjuttiotal journalister. Under samma tid har man anställt ett hundratal. I övrigt en snabb dragning av hur pengarna och läsarna flyttar från pappret till nät. 
  • VentureBeat: Är en nätprodukt och fokuserar sin produktutveckling på formerna för distribution. Det verkar de vara rätt duktiga på.
  • Greentech Media: Också en nischad nätprodukt: ”Det går skitbra för oss, annonsintäkterna bara strömmar in på nätet”. Vi kommer se färre marknadsförare och färre redaktörer med bara administrativa uppgifter på de traditionella tidningarna, hävdar de.
  • Dagens Industri: Det snackas mycket i den här branschen och ibland är vissa ”sanningar” inte särskilt sanna. Det papperslösa kontoret är fortfarande en utopi, papperstidningar kommer fortfarande ut – och tidningshusen tjänar pengar. DI:s papper har en vinstmarginal på 35 procent, DI.se har 45 procent. Produktutveckling är en nyckelfaktor, (administrativa) redaktörer en annan.
  • Deutsche Welle: Vi måste få in en förändringskultur i företagen om vi vill överleva. Vi måste engagera våra läsare, knyta dem till varumärket. Det räcker inte med att pytsa ut nya tekniker för att bära medier. Konkurrensen där ute – ja, på internet alltså – är för skarp. Samt inte göra som Otto Sjöbergs Expressen: dubbelarbeta. På DW kör man enligt POPE: Produce once, publish everywhere. 

Jag säger som Erik ForsbergMindpark: hepp!

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: