Data behöver kärlek

26 juni, 2008 kl. 13:13 | Publicerat i Reboot10 | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , ,

”Building a business on free data” och ett gäng välkända nätnördar gör mig sällskap i ”Boxen” för att lystet lyssna till visdomsorden från Nick Black http://www.cloudmade.com. Som inleder med att säga att han inte har en aning om hur man gör. ”Doh!” hörs från bänkraden, men vi stannar.

Inget är fritt, det mesta av fri data innebär traditionellt en kostnad och det är kostnader förenat med all verksamhet. Servrar och personkraft till exempel 

Distributionen på nätet är dock fri och på Wikipedia skrivs och läses artiklar ”for free”, liksom på Flickr.

Sammanställningen av ZIP-codes i USA är finansierat med skattepengar men läggs i en öppen domän. Data kan vara fritt att återanvända, blanda, återsälja, förändra och förbättra. Men när data är fritt är leveransen eller överföringen av datan allt. En låt på en CD-skiva har högre teknisk kvalitet än en låt som mp3 men leveransen/överföringen är allt.

Ska man bygga något som är fritt utifrån det Google kanaliserar? Vad händer om Google imorgon surar till och stänger av? Bygger man på öppen data har man en annan frihet och kontroll över sin business. 

Data i sig är inte så användbart. Det behöver bli förädlat för att ge ett värde. Och kom ihåg: Distribuerar du något kan du inte hindra att det vidaredistribueras. När jag distribuerar något måste jag därför vara säker på att vidaredistributionen hjälper min business.

Creative Commons är din vän och links are the currency of the internet.

1. Aggregera och organisera – till exempel  http://www.geocommons.com/

2. Skapa en marknadsplats – A Flickr market place. Finns byråer som letar bilder på denna gratistjänst och köper av de som lagt upp dem. Ett exempel på karttjänster är www.weogeo.com. Med fria kartor skapas värdet i slutprodukten. Det måste vara kundanpassat och personaliserat.

Communities är effektivt för att skapa och upprätthålla datamängder. ”Data needs to be loved”. Att till exempel släppa kartor fria för befolkningen att vara med och fylla i allt som inte är det traditionella kartinnehållet. Men man måste respektera sin community. CDDB (databas för cd-skivor) framhölls som varnande exempel på hur man inte gör.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: