Spill ger mer

26 juni, 2008 kl. 12:59 | Publicerat i Reboot10 | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , ,

Första riktiga punkten jag plockade var Free Economies – ett anspråkslöst mellansnack som växte sig lite för stort. Mycket hade sagts förr, av Chris Anderson i Free (snart som bok) och Sydsvenskanbekante Björn Jeffery om de tio incitamenten till interaktion bland många andra. Men det lämnade mig med en intressant tanke: spillet av socialt kapital från ett forum till ett annat.

Det jag gör som är bra och syns på Couchsurfing.com kan ger mig bättre chanser att hitta roliga soffgäster och dito värdar om jag själv vill resa så. Det sker i couchsurfings värld. Men riktigt grymt blir det ju först när det sociala kapitalet jag samlar på mig som bidragare på Couchsurfing går att använda i andra sammanhang: när det får mig att framstå som en generös, social kille framför ragget till exempel.

Hittar vi ett sätt att kanalisera och distribuera socialt kapital mellan Sydsvenskan-anknutna forum och andra (större) forum – inte nödvändigtvis via digitala medier – har vi mycket större chanser att dra nytta av alternativa valutor och frivilliga insatser (som modereringshjälp, insänt material eller marknadsföring). Sydsvenskans värld är i sig nämligen för liten i sig för att skapa ett fungerande belöningssystem för speciellt många.

Kanske svårt att göra riktigt smart förstås, men värt att hålla ögonen öppna efter! Ett bra och lätt steg på den här vägen är redan taget: Twingly. Där ger Sydsvenskan-trafik till de bloggar som länkar till oss (och som också ofta bidrar med värdefulla kommentarer till vårt material).

Mer:
>> Medan jag skrev och tänkte: Nick Black på Cloudmade snackade nyss intressant om hur man skapar livaktiga, kommersiella lösningar på gratisdata, tyvärr missade jag det mesta men hoppas på en recap från alla bekanta i publiken där.

/Gustav Svensson

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

