”We write for the web and edit for print” Mackenzie Warren i Ystad

15 augusti, 2008 kl. 16:22 | Publicerat i Övrigt | 1 kommentar
Etiketter: , , , ,

Mackenzie Warren höll på fredagseftermiddagen seminarium på Ystads Allehanda. Vi var ett drygt 20-tal personer från de olika tidningarna i koncernen som kunde ta del av Warrens kunskaper tack vare chefredaktör Margareta Engströms inbjudan där hon skrivit att…

”Mackenzie Warren är nyutnämnd Director of Digital Content i Gannett, USA:s största mediekoncern med över 90 tidningar ( bl.a. USA Today) och närmare 30 TV-stationer. http://www.gannett.com.Tidigare var  Mackenzie Warren Managing Editor i The News-Press i Florida, som förra året blev korad till ett av Gannetts mest nyskapande och kreativa mediehus. Innan Mackenzie kom till The News-Press var han bl a talskrivare för Bill Clinton i Vita Huset. ”

Översatt var titeln för Warrens seminarium: ”Skapa förändring – Innovation, motivation, organisation och genomförande i dagens nyhetsrum.”

Ystad kan han redan – genom Wallander-böckerna och genom att ta del av YA:s Wallander-sajt.

Från erfarenheterna och framgångarna på en amerikansk mellanstor tidning med ansvar för distribution på alla plattformar, inklusive print, tog Warren steget till chef för det digitala innehållet inom hela Gannett-koncernen. 89 tidningar, 23 TV-stationer, 900 tidskrifter eller få dagars-utgivna tidningar.

Mycket undersökningar gjordes hos The News Press för att ta reda på vad läsarna faktiskt behövde och önskade. Sju slutsatser drogs om vad som efterfrågades:

Vakthund – Den viktigaste uppgiften, bevaka vad som sker i samhället och vad som händer med pengar och förtroende man gett sina folkvalda. Hyper-lokalt: ”That´s where we can win”. Databaser. Community conversation. Anpassa innehåll för nyckelgrupper. Multimedia. Digitalt nervcentrum för att öka volym och hastighet i nyhetsproduktionen.

Du måste ändra begreppen om du ska ändra arbetssätten.

”Newsroom” var det första uttryck som försvann och ersattes med ”Information center”. Allt handlar inte om nyheter nämligen. Realtidsinfo från sajter om vad läsarna gör just då har en central plats liksom fokus på webben.

Inget innehåll i papperstidningen har inte varit på nätet. ”We write for the web and edit for print”. Du har slagit din konkurrent om du är först på nätet. ”The news is the property of the reader” understryker Warren. Väntar vi med nyheter tills vi tycker det är motiverat att trycka i print gör vi inte vårt jobb. Nyheterna går ut direkt på nätet och redigeras vid behov i efterhand.

”Mojo” (Mobile journalist) ersatte ”Journalist”. Alla reportrar tilldelades geografiska områden att bevaka. Från infocenter kan man styra reportrarna dit där händelser plötsligt inträffar. Report, edit, write, shoot, produce, crunch (skapa databaser av alla de sifferuppgifter man samlar på sig) samt publish är en MoJo:s jobb. Sju specialister för var och en av uppgifterna skapar tröghet. Och allt görs på fältet.

Det är av avgörande betydelse att hålla människor i handen i arbetet med att hantera och förstå nya arbetsverktyg. Praktisk undervisning och träning ger resultat.

The News Press har cirka 30 olika sajter – bland annat för grupper som överhuvudtaget inte läser en papperstidning. På ämnesinriktade sajter är det inte minst möjligheten till kommunikation som drar läsare. Man har 15 lokala sajter med minst en reporter per område. Rapportering sker löpande under dygnet. Allt blir inte perfekt i text, bild, film eller radioinslag, men det är bättre än att rapporteringen dröjer eller inte blir av alls. Och medarbetarna lär sig. Ingen undervisning kan ersätta praktiskt arbete på fältet. Och vår journalistiska bakgrund, tradition och kunnande gör skillnad mot konkurrenter på nätet framhåller Warren.

Den skrivna artikeln ger inte all kunskap. Databaser är viktiga och där tankas all sifferinformation in. Vi har informationen så då ska läsarna också kunna ta del av den, säger Warren.

Grundsynen är att tidningen måste vara i centrum för samhällets diskussion. Alla kan blogga, vara med i Facebook, starta egen sajt och det måste tidningen också erbjuda. Också medarbetarna – alla – har sina bloggar på tidningens sajt. Betyder att läsarna kan nå dem där och att medarbetarna är i kontakt med samhällets diskussioner.

Databaser byggs också av läsarna, sport är det givna exemplet på det och tränarna centralfigurer i denna läsarmedverkan. Man sträcker också ut handen till läsarna och ber om hjälp när man kört fast i researchen för en berättelse eller nyhet och behöver uppgifter, vittnesmål, dokument. Ett exempel kulminerade med att The News Press hyrde en kyrka och ordnade utfrågning med ansvariga i en byggskandal man avslöjat med läsarnas hjälp.

Tidningen tar också hjälp av experter från läsekretsen inom olika områden. De får en veckas grundkurs i journalistik och etik och The News Press kollar deras bakgrund innan de får delta – vilket läsare gör utan krav på ersättning.

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] Knudsen hämtar mycket inspiration från Mackenzie Warren på Gannet som läsarna av denna blogg stiftat bekantskap med tidigare. Hon tar upp Gannets arbete […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: