Participant Media

27 augusti, 2008 kl. 14:33 | Publicerat i GRID08 | Lämna en kommentar

Amerikanen Jim Berk är Chief Executive Officer på filmbolaget Participant Media. Två saker får Jim att gå igång ordentligt: göra filmer som drar in snuskigt mycket pengar samt att öppna människors ögon inför världens missförhållanden. Med filmer som An Inconvenient Truth, Syriana och Charlie Wilsons War  har man inte bara tjänat en massa pengar utan också ökat medvetenheten kring global uppvärmning, oljans makt eller kalla krigets kapprustningar. 

Knepet enligt Jim är vikten av att ha en riktigt bra historia att berätta. Bolaget lägger det mesta av sitt krut på att hitta rätt manus och först när det väl är funnet börjar arbetet med att ringa in vilket av världens alla problem som strålkastarljuset ska riktas på (lite förenklat). Hemlöshet, Darfur, immigranters situation i amerikanska häkten, you name it– Participant Media tar sig an de tunga och svåra ämnena med samma emfas som resten av Hollywood letar seriefigurer att göra b-film av. Och några problem med att hitta skådisar har man inte heller. Både Brad Pitt och George Clooney är trogna fans av Participant. 

På frågan om vad Participant skulle göra om de fick chansen att filma en given succé med de bästa och hetaste skådisarna men utan att filmen hade någon djupare mening.

     – We would probably just give it to Fox… sa Berk med en axelryckning.

 

/Martin Skogsberg

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: