Berlingske – Från full kontroll till fullkontakt

10 september, 2008 kl. 11:04 | Publicerat i Övrigt | 1 kommentar
Etiketter: , , ,

En del av det ni nu ska läsa har sagts förut. Upprepade gånger. Men ibland är avsändaren det intressanta. I detta fall är det Lisbeth Knudsen, koncernchef och ansvarig chefredaktör för Berlingske Media, som talar på Saxotechs två dagars-seminarium i Köpenhamn. Knudsen är alltså högsta representant för ett traditionellt gammelmedia-företag med inte mindre än 259 år på nacken. Nu tar man kliven in i ”nymedia” med sina 60 tidningar och 63 sajter. Man har skapat ett modernt mediehus på Pilestraede i Köpenhamn som är nervcentrum för det ”Forandringscharter” som listas enligt följande:

– 24-timmars mediehus för att alltid vara tillgängliga och alltid i dialog med publiken.

– Plattformar för att nå publiken när och var publiken vill.

– I fronten för att utveckla ny journalistik där mottagarna är deltagare.

– Berlingske vill skapa innovationer, vara med och erbjuda nya produkter på marknaden. Och det sker på tvärs genom avdelningar och titlar i koncernen.

– Webben först i publiceringen! Berlingske är inte en tidning med webb – det är en multimediakoncern.

– Print och web-produktion integreras.

– Interaktivitet och läsarmedverkan är nyckelfaktorer.

– Ny redaktionell organisation med integrerad nyhetsproduktion.

– Alla publikationer har en egen ledning som har fokus på sin produkt.

– Det råder full öppenhet inom koncernen mellan alla redaktioner om allt som produceras.

– På några redaktionella områden skapar man interna nyhetsbyråer.

– Alla säljare kan sälja alla medieformer: ”Single point of contact” för kunderna.

Huvudbuskapet från Lisbeth Knudsen kan kokas ner till följande stycke: Medieföretagen går från kontroll av mottagaren till kontakt med mottagaren – som dessutom blir en medproducent. Och företagen går från kanal- eller plattformsberoende till innehållsfokus. Det globala klingar av till förmån för det hyperlokala. Och de nya konkurrenterna heter Google och Facebook.

Lisbeth Knudsen framhåller att vi tvingas tänka mer i finfördelade målgrupper, vi går från mass- till nischmedia. Publiken blir specialiserad och ställer högre krav. Också krav på att bli hörd och sedd och få bidra med kunskaper och åsikter. Knudsens nästa lista ser ut såhär:

– Multianvändning av innehållet för olika kanaler och målgrupper.

– Multitillgång till målgrupper.

– Medieföretagen måste erbjuda gemenskap.

– Vinklar och djup i berättelserna måste förfinas.

– Nyhetsrummet ersätts av Infocenter.

– Monologen dör och dialogen blommar.

– Inte längre massmedia utan en massa medier.

– Textdominansen klingar av, det visuella blir framträdande.

– Från minut till sekund, kravet på snabbhet ökar.

– Unik egenproduktion på traditionellt sätt kompletteras av crowdsourcing.

Lisbeth Knudsen hämtar mycket inspiration från Mackenzie Warren på Gannet som läsarna av denna blogg stiftat bekantskap med tidigare. Hon tar upp Gannets arbete med MoJos, mobile journalists, och deras filosofi att publicera först och redigera sen.

– Varför vänta på den flaskhals som utgörs av redaktionssekreterare, redigerare och andra, undrar Lisbeth Knudsen och gör sedan en genomgång av hur det nya mediehuset byggts och organiserats.

/Anders Olofsson

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] Från fullkontroll till fullkontakt. Sydsvenskans Anders Olofsson har skrivit en sammanfattning av Lisbeth Knudsens, koncernchef och ansvarig chefredaktör för Berlingske Media, föreläsning där hon listar hur ett modernt mediehus bör tänka. Bra checklista. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: