Über-fragmentiseringen är här

25 september, 2008 kl. 10:13 | Publicerat i Övrigt | Lämna en kommentar
Etiketter: ,

Hur ska mediaföretagen hålla sig kvar och tjäna pengar i det enorma utbud av nya tjänster och sätt att kommunicera som internet medger? Sami Salmenkivi, strategic planner på finska Visionaire, skulle svara på den mångmiljardkronorsfrågan.

Den hårdaste nätanvändaren är en kvinna mellan 18 och 26 år. Fler kvinnor än män finns på Facebook, har egna bloggar och webbsajter. Nätet har blivit socialt.

”Über-fragmentisation” är det begrepp Salemkivi använder för att beskriva utvecklingen. Nischintressen kan levas ut. Finska tjejer (i exemplet Salmenkivis ýngre systrar) gillar ett – för de allra flesta – okänt japanskt band och följer dem noga.

Men hur ska medieföretagen göra alla glada? Nischgrupperna är oändliga. Salmenkivi klargjorde att han inte hade något säkert svar. Men han menar bland annat att mediehus är ett krav för framtiden och att vi ska hålla ögonen på Asien, det man gör där händer här om några år. Och mobilt internet växer kraftigt i vår del av världen nästa år.

Ledorden Salmenkivi pekar ut är Engagera, Lyssna, Prata och Lära för att mediehusen ska vara relevanta också i framtiden.

Nu kroknar datorn strax. Finns som sagt inga eluttag i närheten.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: