På besök i Googleland

5 november, 2009 kl. 9:16 | Publicerat i san francisco, Sara Johannesson | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , ,

På Caltrain mot Mountain View, två sitter och läser böcker, alla andra har en dator framför sig. Mac såklart, med ett par undantag. Jag kommer fram lite tidigt och går till närmaste café för en kaffe, vid varje bord sitter en eller två personer och jobbar, på sin mac med ett par undantag. Jag är i Äppelland.

När jag väl hittar entrén till lobbyn på Google campus träffar Jake Hubert, pr person som jobbar med sök, som tar med mig till mitt första möte med Adam Lasnik på Sök, Vi har en halvtimme på oss och Adam visar en presentation över hur det fungerar, hur snabbt det är och berättar att den sociala sökningen hjälper din vänner hitta det du har skrivit. En halvtimme är ganska kort tid för ett möte. På Google använder man billiga servrar för att det mer effektivt i längden, både när det gäller tid och kostnad. När jag frågar hur de ställer sig till kommentarer och tweets i förhållande till att mäta relevant innehåll tittar de frågande på mig.

Överallt finns det mat, snacks, dricka det mesta organic och mycket är närodlat. På gården står det kryddodlingar som de anställda sköter och kryddorna används i det närmaste caféet på campus.

CIMG2179

Kryddträdgården med ett bevattningssystem som hindrar vattnet från att dunsta.

När jag frågar om folk stannar kvar på företaget eller om de rör på sig får jag det uppenbara svaret, de stannar. Vem hade inte gjort det med en dinosaur på innegården?

Dino

Campus-Dino.

Miljötänket går igen i det mesta, de har egna cyklar på campus för att ta sig mellan byggnaderna, de har egen kollektivtrafik till och från San Francisco, golven är lagda för att dels ge en utomhuskänsla och dels för att reflektera så mycket ljus som möjligt för att dra ner antalet lampor. Många av mötesrummen ser ut som små tält och väggarna består av något mjukt tjockt återvunnet material som absorberar ljud och luftslussen i taket fungerar perfa.

CIMG2173

Min guide Jordan framför ett fluffigt mötesrum.

Det är ingen som har ett eget kontor, inte ens de högsta cheferna. Man sitter öppet och jobbar med dem man behöver där och nu. När vi går genom kontorsladskapet så är det nästan ingen som använder skrivborden, alla sitter i små mötesrum, eller runt större bord. Vill man arbeta ostört kan man gå ner till soffrummet. Lite som på dagis.

Men vad händer egentligen med de 20 procenten fri arbetstid undrar jag? Tiden ska användas till något som kommer företaget tillgodo. Sedan spelar det mindre roll om det är Gmail eller hur dagens smak på den frusna yoghurten ska kommuniceras som kommer ut ur arbetstimmarna.

Vi går förbi en konstig fåtölj med rymdluva. Jag provar. En sovmojäng för dig som behöver ta en powernap. Najs.

CIMG2187

Jag provar Metronap.

Idéer, stora och små skissas på långa whiteboardväggar. Kreativt, öppet och till för alla. Varje vecka håller grundarna ett informationsmöte med frågestund. De berättar vad som är på gång och vad som hänt under veckan. Det är fritt att fråga vad som helst, varför togs det beslutet, vad kommer att hända osv. Det verkar bra.

CIMG2175

En av alla idétavlor.

Det finns ett gym i huset och en liten liten pool, en sån där med motstånd i så att man kan simma på väldigt lite yta. Poolen är löjligt liten men de har en badvakt. Lagen säger att man måste det om man har en pool som är djupare är 10 cm.

Dags att gå till nästa möte med Elaine på Maps. Åh vad kul, jag gillar kartor. Jag får se hur man kan bädda in kartor och gatuvyer på sin egen blogg. Hm, fint men hur är det med ert API för mobilkartorna. Jag får svar senare av någon annan, via mejl. Jag sitter med fel person.

Elaine berättar att FN och andra hjälporganistationer använder Mapmaker för att kartlägga katastrofområden och sätta ut var olika hjälpstationer finns. Jag gillar Mapmaker. Många som uppdaterar kartorna via Mapmaker är privatpersoner. När en användare lagt till tillräckligt många bra saker på en karta kan användaren också få bli moderator. Smart. Hon berättar också att trafikkartorna uppdateras med hjälp av personer som tillåter Google att använda deras data när de har Locations på för att se hur snabbt telefonen rör på sig. Det är ett sätt att kunna tillhandahålla trafikinfo på småvägar där stora samarbetspartners inte har koll på läget.

CIMG2182

Jag testar den nya Googlecampuscykeln.

Nästa möte är ett möte med Eric Obenzinger. Eric sitter på New Yorkkontoret och vi ska prata annonser i mobilen. Eric tror på personalisering av annonser, men blir det för riktat och för nära kan det bli fel. Om du t ex befinner dig i en stad eller ett visst område så kan det vara okej att få annonser från butikerna i det området. Får du en annons från caféet du står vid blir det läskigt. Eric berättar vidare att mobilanvändandet ändrats sedan Iphonen kom och att de har 50% fler sökningar från Iphone och Android än andra smartphones. Det totala antalet mobila sökningar har ökat med 30% det senaste kvartalet. Galet. Och jag har inte ens en Iphone. Fast jag har bidragit ganska flitigt till att öka den siffran ändå:)
Sökningarna i mobilen tenderar att vara längre än i datorn. Vi gissar på att man oftast är mer specifik i sin frågeställning eftersom man vill ha reda på den restaurangen i den staden och inte vill leta igenom en större mängd svar. Eric tror på den mobila annonsmarknaden men han tror inte på den fantastiska uppgång som många hoppas på. Han ser en stabil ökning men en marknad som måste hinna mogna under en längre tid.

Jag träffar Aaron Zamost från You Tube, också via videolänk eftersom han sitter i Palo Alto. Varje minut laddas det upp 20 timmar video och 100 år av video scannas av You Tube varje dag. Svindlande siffror.

På väg till nästa mötesrum frågar jag min guide Jordan om Google Wave. Jag har inte ens ett konto svarar han.

Google News är nästa på mitt program, vi hastar mellan möten eftersom de är en halvtimme eller en timme långa utan paus. Linda Nhem visar och berättar hur det funkar. Vi som nyhetsleverantör kan välja vad som är viktig och vad som inte behöver vara med. Om jag vill kan jag välja att inte vara med. Men varför frågar jag, då skulle vi ju tappa massa trafik. Vi hamnar i debatten om att betala för nyheterna på nätet och Rupert Murdoch som till viss del anklagar Google för det ekonomiska läget. Chris Gaither som kommit in i rummet och som jobbar med PR på News ser bekymrad ut och säger att de jobbar på att försöka hjälpa nyhetsindustrin, hur vet han inte. Microbetalningar kan vara ett sätt, annonsering ett annat, de funderar på fler. Newspaper Association of America har bett om hjälp. Inte bara Google utan den som vill och kan.

Sist på dagen träffar jag Sarah Tran från Analytics. Hon visar mig Intelligence, en ny feature i Analytics som håller på att rullas ut. Det är ett verktyg som håller reda på när det händer något exceptionellt på din sajt, tex att många fler dina användare helt plötsligt stutsar vidare eller att du har ett större antal nya användare än vanligt. Intelligence skickar mejl när något händer och du är inte beroende av att skapa egna rapporter.  Och så går vi igenom Insights for search igen. Jag älskar den tjänsten bara mer och mer. När jag kommer hem ska jag  hålla lunchföreläsningar varje vecka tills alla har förstått hur bra det är  och använder det frekvent, bara så ni vet.😉

Jag är lite vimmelkantig efter dagen på Google. Vad hände egentligen? Men jag skulle kunna tänka mig att stanna kvar i några dagar och lekt lite och ätit god mat. Hur som helst. Det är ett cool företag och de gör grymt mycket smarta saker. Don’t be evil. Hoppas de forsätter så och dinon håller sig lugn.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] Shared På besök i Googleland. […]


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

