”Get online!”

27 april, 2013 kl. 2:36 | Publicerat i Gawker, INMA, New York | 7 kommentarer

Gawker ingång Mattias

Det är först när vi hittar några tomma iMac-kartonger med post it-lappar på där det står ”Gawker media” som vi förstår att det är rätt adress i East Village, Manhattan, som taxin lämnat av oss vid. Gawker Media skyltar inte med sin närvaro på Elizabeth Street men på webbkartan är nätverket av bloggar desto mer synligt med sina som mest 16 miljoner besökare per vecka från USA och övriga världen.

Vi ska träffa Tom Plunkett som är CTO för nätverket och ingår i den bara fyra personer stora ledningsgruppen där Nick Denton är grundare och ledare.

Dagarna innan har Gawker släppt sin senaste redesign och också sitt nya upplägg för hur man hanterar kommentarer.

– Det var en av de första sakerna vi diskuterade, Nick och jag, när började här 2005: Hur kan vi föra över all den energi folk lägger på forum och lägga i ett bloggnätverk?, berättar Tom Plunkett när vi bänkat oss i ett lyhört mötesrum på andra våningen. Med ojämna mellanrum ryter det i fastigheten.

– It´s the elevator. We pretend it´s the sound of a deathstar.

2005 var det inte självklart med kommentarer. Många sajter hade problem med troll. Man började med inbjudna kommentatorer som Gawker visste vilka de alla var men hur skulle man expandera det till en verklig diskussion, till att få den energi man var ute efter – och att ge folk mer makt?

Det dröjde till 2011 innan man fattade beslut att skapa det som rullats under 2013, plattformen ”Kinja”. Där måste alla som vill kommentera  skapa en profil och där bara de som artikelförfattaren bestämt sig för att följa är direkt synliga i anslutning till artikeln. Dessa kan i sin tur följa andra kommentatorer som då blir synliga.

– Övriga finns där också men det är ett klick bort.

Man är inte därmed fria från troll men har reducerat problemet och fått en annan dynamik i diskussionerna och inte minst i vilket innehåll man kan erbjuda.

– När Diana Ross dog tog det 3-4 timmar innan vi hade vår första artikel ute. Ingen här visste vem hon är och behövde researcha väldigt mycket för att kunna skriva. Då är det bättre att lägga upp nyheten och låta läsarna bidra med minnen, YouTube-klipp, bilder och kommentarer, säger Tom Plunkett.

Tom Plunkett

Man fäster också stor vikt via att relatera alla artiklar i ett ämne till varandra för att inte kommentarstrådar ska försvinna eller att bara fortsätta på en artikel där det redan bildats ett universum av olika kommentarstrådar, alla med sina egan url:er. Här har också ett embryo till en nyformad intäktskälla skapats. En av bloggarna i nätverket, Jalopnik, gjorde en specialgranskning av nya Ford Fusion och bjöd in olika bilexperter att provköra och kommentera den nya modellen. Här bildades en flora av kommentarstrådar med intensiva diksussioner om bilemodellens för- och nackdelar. En dag hörde Ford av sig och undrade om de fick sponsra satsningen. De fick de och Ford länkar dessutom till vissa kommentarstrådar.

– Men de länkar ju också till artiklarna i sig och andra kommentarstrådar blir också synliga för besökaren, säger Tom som betonar att man själva har initiativet till alla granskningar som görs.

Även om Gawker har en antal sponsorer är det fortfarande traditionella bannerannonser som står för merparten av intäkterna. Dock säger man nej till annonsnätverk och annonser som bygger på cpc eller cpa.

Utvecklingen generellt är inte bestämd i stora affärsplaner.

– Vi bestämmer vecka för vecka vad vi bör göra för att bli bättre. Längre än så är inte stor idé att försöka planera, säger Tom.

Lauren Gawker

Det är stort fokus på att driva trafik. Varje artikelförfattare förväntas sprida sitt material efter förmåga men man har ingen särskild strategi eller policy för arbetet med sociala medier. Lauren Bertolini följer dock noggrannt hur olika artiklar presterar inom Gawker Medias nätverk och hon kan dra en del slutsatser.

– När jag började postades upp mot 35 artiklar per dag på vår Facebook-sida men det har vi reducerat till 10-15 per dag. Det är ingen idé att posta för mycket, om en story fortfarande lever och delas så dödar vi bara den genom att göra en ny postning, säger Lauren.

Att få alla artikelförfattare att förstå vikten av mixat material är inte lätt. En kattvideo sprids i allmänhet mer än undersökande journalistik så flödet av nyheter måste blandas.

Till sist kan vi inte låta bli att fråga vad rådet är till en klassisk morgontidning som befinner sig mitt uppe i den digitala strukturomvandlingen. Tom Plunkett säger direkt:

– Get online.

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. … and stop printing the newspaper.

  2. Ian Andrews Fraud

    ”Get online!” | Digitala Mediers reseblogg

  3. Link Schwartz

    ”Get online!” | Digitala Mediers reseblogg

  4. Createurs de Luxe

    ”Get online!” | Digitala Mediers reseblogg

  5. Brandon Colker

    ”Get online!” | Digitala Mediers reseblogg

  6. uk book printing

    ”Get online!” | Digitala Mediers reseblogg

  7. web

    ”Get online!” | Digitala Mediers reseblogg


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: