”Where the eyeballs go that´s where the money goes too”

28 april, 2013 kl. 23:43 | Publicerat i INMA, Mobil, New York | Lämna en kommentar

För många tidningar är mobilen fortfarande en liten intäktskälla men att intresset – eller kanske osäkerheten – för vad som händer inom det mobila området är stort visades av att salen var fullsatt när det var dags för eftermiddagens ”Second wave mobile boot camp”.

Mark Challinor, Director of Mobile Platforms på Telegraph Media Group i Storbritannien exemplifierade hur den mobila användningen tagit fart med statistik för hur The Telegraphs läsare använde mobil, print, desktop och Ipads för att följa Olympiska spelen i London. Grovt sett: Print peak på morgonen, desktop runt lunch, mobilen på eftermiddagen och Ipads på kvällarna.

Telegraph jobbar mycket med att kunna presentera sitt material ”multiscreen” och gjorde bland annat en extra edition av sin ipad-utgåva vid 17 på kvällen som till stor del lästes i sängen av läsarna.

Man erbjuder tre olika prenumerationspaket – ungefär som Sydsvenskan har gjort med sina erbjudanden – och fäster stor vikt vid att fortsätta utveckla vad man erbjuder läsarna. För att lyckas, betonar Mark Challinor, måste man ha en genomtänkt strategi och inte bara jobba ut i tomma luften. Viktiga mål för The Telegraph är…

– skapa interaktion med sina läsare.

– samla data

– försäkra sig om att nya produkter är tydligt associerade till varumärket The Telegraph

– ge mervärde till läsare och anonnsörer

– nå yngre läsare

– generera nya intäkter

Under 2013 kommer utvecklingen av nya annonsformat för mobilen att ta fart säger Mark Challinor. ”Where the eyeballs go that´s where the money goes too”.

Framtiden för mediakonsumtion kommer vara personaliserat urval, skräddarsytt innehåll, snabbare enheter, mobil dominans, allt och alla är uppkopplade och högupplösta skärmar överallt.

Paulo Mira, från företaget PHD Mobi  fortsatte på OS-spåret med att påminna om att nära hälften av tv-tittningen OS från London skedde på mobila enheter. De företag som inte finns med mobilt kommer förlora pengar. Banners, video, kuponger, rich media. För varje dag som går uppstår nya möjligheter att tjäna pengar menar Paulo Mira och framhöll företagets egen lösning för att på 20 sekunder skapa effektiva annonslösningar.

”App eller mobilsajt?” var en publikfråga till honom. ”Om du är etta idag gör hundratals appar. Är du tvåa så satsa på mobilsajten”.

Otto Sjöberg, från företaget Mediarevolution, berättade om den mobila plånboken.

Mobila transaktioner prognostiseras öka våldsamt kommande år och även om prognoser är en sak och utfall en annan så noterar Paypal att mobila betalningar exploderat under 2013.

Mobil e-handel, m-commerce, gör att din mobil blir din plånbok. Det, säger Otto Sjöberg, kommer förändra annonseringen . Tidningar och andra måste därför omvärdera sina annonserbjudanden. Med kuponger, interaktiva kartor, presentkort, biljetter och mina betalkort är tjänster som tidigare var utspridda samlade på en plats i din mobil.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: