”Exploit them!”

29 april, 2013 kl. 15:40 | Publicerat i Disruption, INMA, New York | 1 kommentar

James L. McQuivey, Vice President, Principal Analyst, på Forrester Research

James L. McQuivey, Vice President, Principal Analyst, på Forrester Research, som skrivit ”Digital Disruption: Unleashing the Next Wave of Innovation”

Det tog bankbranschen 30 år att släppa fram sedelautomaterna så att du själv kunde hämta ut dina pengar när du ville. Nu kan jag via min app i mobilen flytta pengar som jag önskar och kan, i de sällsynta fall de uppträder, scanna och lösa in en check. I en telefon som jag själv betalat till skillnad från sedelautomaten som kostade bankerna enorma summor att utveckla och introducera på marknaden.

Betyder det att bankerna blir onödiga? Blir bankerna analoga eller digitala? Både och. När pengaflödet blivit digitalt kan de omvärdera och uppdatera vad en bank ska vara. Förändra bankkontoren till en blandning av ett kafé och rådgivningsbyrå som ett exempel James L. McQuivey ger.

Det finns många lärdomar att hämta från bankvärlden: Konsumenterna är redo och kostnaden för disruption sjunker. Resultat: Du får mer av allt. Förr kostade stora banbrytande förändringar i en bransch stora summor i investeringar. Inte så längre. Ni kan dra nytta av detta, var James L. McQuiveys budskap. Våra kunder har redan investerat i telefoner och plattor. Det är ett symptom på digital disruption, inte en orsak till den. Exploatera Apple, Facebook, Google, Amazon och Microsoft istället för att vara rädd för dem. Utnyttja den infrastruktur och de verktyg de utvecklat.

– Exploit them! manar James L McQuivey.

Bygg inte framtiden utan bygg bara nästa steg för dina kunder och låt framtiden hitta dig. Exempel med ”Swampy” från Disney som efter att man gjort ett spel sedan kunde flytta ”Swampy” in på YouTube och vidare därifrån utifrån att Disney försökte se vad deras kunder kunde vara intresserade  av i nästa steg. Medan företag som Nickelodeon fortfarande kämpar med vart deras digitalisering ska ta vägen.

– ”Deliver total product experience”. Nu finns inga fysiska gränser för vad du kan göra med din produkt, till skillnad från med papperstidningen. Det du skapar kan vara uppkopplat och kommunicera, kan berätta för omvärlden vad du gör och upplever och hur unik du är.

McQuiveys checklista:

– Hur skapar du en pågående digital relation med dina kunder?

– Hur får du fram mer idéer snabbare?

– Hur ser den totala produktupplevelsen ut i ditt fall?

– Vem kan du samarbeta med för att uppnå detta?

Förändringen måste drivas och välsignas från ledningsnivå: ”Disrupt the process”. Ge makt till mindre grupper. Testa med mätbara steg. Räkna med och acceptera misstag. Sikta inte på en enda stor förändring utan tusentals. En dag upptäcker du att hela företaget faktiskt har förändrats.

 

 

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. evening skin tone

    ”Exploit them!” | Digitala Mediers reseblogg


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: