”Framtiden för nyheter har alltid varit live”

30 april, 2013 kl. 18:24 | Publicerat i INMA, New York | Lämna en kommentar

När bomberna exploderade i Boston var det ett alltför välbekant scenario för de anställda på VG som blev utbombade vid det inledande Breivik-attentatet i centrala Oslo 2011.

– Vi lärde oss vara väldigt precisa i vår rapportering, berättar Espen Egil Hansen, redaktionschef digitalt, på Verdens Gang.

När så nyheten om explosionerna i Boston nådde VG berättade man att en explosion inträffat och meddelade att man strax skulle uppdatera och bara 12 minuter senare var man live med video från Boston.

– Traditionen har varit att skriva artiklar men det ändras nu. Vi bygger storyn minut för minut med bilder, text och filmer. Vi har upptäckt att text och video tillsammans är mer effektivt än bara text eller bara video.

Och det är till tidningarns nyhetssajter allmänheten vänder sig till när något händer snarare än till en tv-sajt. VG försöker inte bli en tv-station utan  integrerar TV i sajten och vi bygger stories med video och bilder från läsarna och bygger på ett existerande beteende: 44 procent av befolkningen i Norge besöker VG varje vecka.

– TV måste dessutom ha fokus på en story i taget men vi kan hålla flera parallella igång samtidigt.

VG satsar hårt på sin tv-verksamhet och vill bygga VGTV som ett nytt varumärke och en ny affär men ändå vara lojala mot sitt ursprung som tidning. VG har nu 25 olika programformat och har däribland också dokumentärer varav en har fått 7 miljoner visningar genom att den fick snabb social spridning. De digitala annonsintäkterna är större än de analoga annonsintäkterna för VG och ökar snabbare än de analoga minskar enligt Espen Egil Hansen som berättar att man är utsålda på sina annonsformat för TV.

Live video är väldigt viktigt för VG. Till exempel följde man  Justin Bieber med helikopter från det att han landade i Norge och på vägen in till Oslo och sände live och gjorde samtidigt intervjuer med de väntande fansen.

– Vad väljer de? Att läsa, titta och dela omedelbart eller  att invänta en grinig recension i morgondagens tidning?, frågar Espen Egil Hansen.

– Framtiden för nyheter har alltid varit live, så snabbt som möjligt få ut nyheterna till läsarna.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: