Ingen mobilpanik enligt McKinsey

30 april, 2013 kl. 15:22 | Publicerat i INMA, Mobil, New York | Lämna en kommentar

Pengarna kommer försvinna till det mobila, men det finns tid att agera. Det var huvudbudskapet från konsultfirman McKinseys Michael Lamb.

– Era varumärken och affärsmodeller förblir relevanta också i det mobila landskapet, anser Michael Lamb.

Till stöd för sina slutsatser har McKinsey både  attitydundersökningar och studier av det faktiska beteendet bland USA:s digitala mediakonsumenter under 2012.

16 procent av den digitala mediakonsumtionen i USA skedde på smartphones under 2012 och 5 procent på plattor.

Den digitala nyhetskonsumtionen fördelade sig dock på 2 procent smartphone och 2 proc plattor.

– Än så länge är mobil mediakonsumtion ofta ett komplement.

Men det kommer ändras under de kommande åren eftersom mobil mediakonsumtion är överrepresenterad i yngre användargrupper.

De krav användarna ställer på mobil nyhetskonsumtion: Aktualitet, mångfald av åsikter och perspektiv (man gillar aggregerat innehåll), design, visuell upplevelse (bilder, film till exempel), personalisering (det syns enligt McKinsey både i undersökningar och i faktiskt beteende ) och att man kan vara social kring det man upplever i mobilen.

– Iterativ produktutveckling. Lär från de nya företagen som redan gör detta med bland annat innehåll från tidningsföretagen. Och kom ihåg att kravlistan från de mobila konsumenterna fortsätter utvecklas.

– Ny distribution för att nå mobila användare. Finns med och bli exponerad till exempel vid köp av telefon eller app eller byte av operatör. 80 procent av appnedladdning till en telefon sker 2 veckor efter telefonbytet.

– Ny prissättning. Det finns betalvilja men inte som förr i tidningsbranschen.

– Det behövs mer kraftfull marknadsföring för att driva ”prova på” och utveckla engagemang.

 

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: