Centralredaktion för 75 dagstidningar

2 maj, 2013 kl. 18:58 | Publicerat i Digital First Media, INMA, New York | 2 kommentarer

– När jag jobbade på New York Times hade de en reporter som bevakade parfym, berättar Jason Fields. Vi sitter i högkvarteret för koncernen ”Digital First Media” på Hanover Square på södra Manhattan. Närmare bestämt i lokalerna för koncernens gemensamma redaktion och annonsavdelning ”Thunderdome”. Jason Fields är utrikesredaktör med erfarenhet från förutom New York Times också AP och Washington Post varifrån han rekryterades för mindre än ett år sedan.

– A reporter dedicated for covering perfume! Can you imagine that? Can you imagine the cost?

Digital First Media

Det är egentligen själva poängen i hela projektet ”Thunderdome”. Tidningarna i koncernen har av  tradition och ohejdad vana fortsatt att försöka täcka alla former av ämnesområden på egen hand. Kanske inte parfym och kanske inte rättvist att jämföra med NYT, men genom ”Thunderdome” får de 75 dagstidningarna och 200 få dagars-tidningarna  allmängemensamt material från en gemensam centralredaktion och ska fokusera på det som gör varje tidning unik i sitt område. Det är allt från Denver Post med 400 000 ex i daglig upplaga till  Middletown med några tusen ex i upplaga.

Med  totalt 62 miljoner besökare per månad till sina totalt 200 webbplatser är Digital First Media nummer 8 på webbtopplistan i USA för nyhetsföretag. Nu förestår en utrullning av ett gemensamt cms från danska Saxotech som ska hantera såväl printproduktion som webbproduktion med gemensamma mallar för print och webb på alla tidningar i koncernen. Läsarna ska själva kunna avgöra hur och var de vill ta del av tidningarnas innehåll.

Man använder också nyhetsbyråer som AP men om byråerna gör ett jobb sitter inte ”Thunderdome” och gör samma parallellt. Man kompletterar isåfall med ytterligare artiklar om det behövs.

Jason Fields

Jason Fields har den senaste tiden arbetat med en artikelserie om inkomstsklyftor mellan olika städer i USA och resten av världen. För många läsare blev det en stor överraskning att Los Angeles har lika stora skillnader i inkomster som Peking och New Orleans lika stora som i Lagos, Nigeria. Men att väcka intresse hos de olika tidningars redaktörer för utrikesbevakning är svårt konstaterar Jason Fields.

På ”Thunderdome” finns förutom ett 50-tal reportrar och redaktörer också en annonsavdelning. När gemensamma format för print och webb rullas ut följer också gemensamma annonsformat som ska göra det enklare för koncernen att locka de stora pengarna som kommer från nationell annonsering. På lokal nivå är det svårt att få ut pengar från lokala handlare, deras marknadsföringsbudgetar är små.

Thunderdome

 

”Digital First Media” uppstod som en sammanslagning av två tidningskoncerner med verksamheter i bland annat Kalifornien, New Mexico, Texas, Connecticut, Delaware och Vermont för att nämna några stater.

Man har knutit till sig en liten men namnkunnig advisory group.

Koncernchefen John Paton är mycket tydlig med hur man ser på framtiden: ”I think we can say that emotional arguments over what something is worth in a market economy is a near worthless waste of time at the expense of finding real solutions to the problem.”

 

 

 

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. best daily rsi forex strategies

    Centralredaktion för 75 dagstidningar | Digitala Mediers reseblogg

  2. nikon

    Centralredaktion för 75 dagstidningar | Digitala Mediers reseblogg


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: