”Ta risker och rör dig fort”

2 maj, 2013 kl. 17:46 | Publicerat i Övrigt | 1 kommentar

Anrika magasinet The Atlantic  stod för ett av de avslutande föredragen på INMA i New York. Man har de senaste åren ansträngt sig hårt för att hitta bärkraftiga intäktsmodeller på nätet och lyckas kapitalisera på sina 27 miljoner unika besökare per månad.

M. Scott Havens, ordförande för The Atlantic, framhöll att man måste ha en flora av intäktsströmmar. Annonser, digitala prenumerationer, event, printprenumerationer och andra intäkter som till exempel content marketing.

Viktigt i arbetet med digitala intäkter har varit att röra sig från att sälja annonser till att hjälpa sina kunder med olika kommersiella lösningar.

– Vi måste visa att vi förstår deras affär, säger M. Scott Havens och pekar på några faktorer:

Det gäller att skapa engagerande innehåll men också smart distribution av annonslösningarna och gärna se till att de finns med i sociala sammahang när artiklar delas och att utbudet är plattformsneutralt.

Man har haft en 80 procentig intäktsökning på 4 år och visar svarta siffror sen 2010 utan att tumma på den journalistiska kvalitén som är The Atlantics stomme. Det sker genom att man försöker hålla världsklass på personalen, fokusera på kulturen i företaget, se till att alla förstår varumärkets dna, utvecklar den digital strategin, skapade en eventplattform för att hantera aktuella event och genom att uppmuntra innovation. Han talar inte om vikten av att ha ett crm-system utan använder begreppet DMP, data management platform, för att samla och hantera information om kunderna.

– Det är möjligt att skapa en hållbar affärsmodell runt bra journalistik, även om det inte är lätt, säger M. Scott Havens och hävdar att man ska tävla mot de disruptiva företagen, inte mot andra etablerade företag.

– Ta risker och rör dig snabbt. Tro på det du gör och se till att vara hårdhudad.

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. cap tin hieu

    ”Ta risker och rör dig fort” | Digitala Mediers reseblogg


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: