Quora har svar på allt

16 november, 2016 kl. 8:32 | Publicerat i Digital Study Tour, Quora, san francisco | Lämna en kommentar
alecia-and-hannah

Alecia Li Morgan t v, ansvarig för marknadsföring och partnerskap med publicister, samt Hannah Long som jobbar med satsningen på de spansktalande länderna.

Quora.com har nu mer än 250000 ämnen kategoriserade och en tillväxt som man själv beskriver som ”exponentiell” från förra årets runt 100 miljoner besökare per månad till vad som idag är flera hundra miljoner varje månad. Man har också samarbeten med olika medier som själva medverkar på Quora och i växelverkan driver trafik till sig själva och till Quora. Time, Newsweek, Huffington Post och Washington Post är några exempel.

Quora har enorma trafikvolymer men i stort sett inte andra intäkter än det som kommit från diskreta experiment med annonsering. Man vill ha volym och potential att fortsätta växa innan man aktiverar hur Quora ska tjäna pengar. Idag lever man på finansiering från riskkapitalbolag. Det man säger är att ”väldigt relevant annonsering” är målet men att man inte kommer styra på enskilda artiklar utan på ämnesnivå. Personalisering av innehållet är viktigt för Quora och man vill att varje besökare ska ha sin egen personligt anpassade feed.

quoras-lokaler

Quoras lokaler i Mountain View.

Företrädarna för Quora som vi träffar på vår rundresa i Silicon Valley blir sällan superspecifika i sina svar. Det är trevligt och vänligt och vi visas runt och bjuds på förfriskningar men man håller så att säg korten nära kroppen. Vi får dock veta att ett aktuellt mål är att fortsätta öka i spansktalande länder, att mer än hälften av trafiken kommer från andra länder än USA, att man under 2017 kommer lansera på fler språk och att man får tiotusentals frågor per dag. På frågan om man överväger att erbjuda andra sajter att använda Quora som inlogg och kommentera-system som många sajter gör med Facebook får vi svaret att det är ”intressant”.

quoras-personal-ursprung

På en vägg i högkvarteret i Mountain View sitter en karta med bilder på alla anställda som också visar var de anställda har sitt ursprung. Fortfarande finns det många vita fläckar för Quora i det avseendet.

Quora har varit framgångsrika med att hålla trollen borta men man berättar inte exakt hur arbetet bedrivs mer än att man har moderering och att användarna är aktiva i arbetet med att hålla rent. Men det går förstås att få svar på en massa frågor ändå. Man frågar helt enkelt Quora. Här nedan följer några exempel som handlar om Quora själva på Quora.com. Det är bara att fortsätta leta frågor på Quora eller skapa ett konto och börja medverka själv.

Hur får Quora in pengar?

Hur hanterar Quora trollfrågor?

Hur många användare har Quora per månad?

Vilka är de populäraste frågorna på Quora hittills?

 

keep-quora-weird

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: