Matter.vc – Change media for good

21 november, 2016 kl. 2:19 | Publicerat i Digital Study Tour, Inkubator, Lokaltidningar, Matter, san francisco | Lämna en kommentar

matter-pete-mortenson

Det är Clay Shirkys ord som står som riktmärke för inkubatorn Matter.vc i San Francisco: ”Nothing will work but everything might”, förklarar Pete Mortenson, programansvarig, när vi slagit oss ner vid borden i det före detta garage på Bryant Street där Matter huserar. Dubbeltydiga ”Change media for good” är ett annat riktmärke

Vid några av skrivborden sitter en handfull av den senaste årgångens entreprenörer och jobbar. Matter är just nu engagerade i 6 företag i San Francisco och 6 i New York. De har antagits efter långa och krävande uttagningar från en bruttolista på 650 företag som ansökte om att få komma med på Matters 20-veckors program.

Uttagningsperioden sträcker sig över 3 månader. Företag som tycker att de räknat ut allting redan och bara vill ha hjälp att förverkliga sina färdiga idéer stryks direkt. Matters ansvariga läser ansökningar, gör intervjuer, förprojekt, letar efter de bästa personerna med de mest spännande förutsättningarna, försöker se var det finns luckor på marknaden där nya koncept kan passa, bedömer möjliga framtida intäkter och röstar under processen fram vilka som ska passera nålsögat.

Det är framförallt ett gäng publicister som finansierar Matter och hittills har 105 entreprenörer i 49 bolag fått hjälp. Skalbara medieprojekt är vad man övergripande letar efter. Entreprenörer, mediabolag, andra investerare och mentorer blir mixen som ska driva fram livskraftiga företag.

”Fail forward, fail fast and get feedback. There must be a culture of experimentation”. Pete Mortenson återkommer till experimentlustan hela tiden och vikten av att snabbt lära av misstag.

För investerarna finns olika sorters återbetalning från Matter:

1. Delägarna har möjlighet att få del av eventuella framgångar. Ett par bolag som genomgått Matters program har till exempel blivit uppköpta.

2. Det kan också dra nytta av satsningar nära deras områden. Ett sådant handlade om att via articiell intelligens/machine learning indexera AP:s fotoarkiv.

3. Delägarna har rätt skicka team till Matter som kan delta i program.

Och som en extrabonus tror Pete Mortenson att man också kan få folk  intresserade av en bransch där de annars kanske inte skulle söka jobb.

Matter går in med delägarskap på mellan 4 och 7 procent i företagen som antas beroende på hur mycket eget kapital och andra investerare ett företag redan har.

”Vi ska skapa produkter som folk bryr sig om. Vi börjar på pappersskisser. Det viktigaste är att ta reda på om folk verkligen skulle gilla något innan du bygger och lanserar”, säger Pete Mortenson. Han tror lokala tidningar kan skapa inkubatorer men framhåller att det är helt avgörande vilka som jobbar med en inkubator och att man inser att det är en riskfylld business.

Framöver tror han ljud som utvecklingsområde kommer växa ännu mer. Men det ska antingen vara ”high class” – produktioner eller bara några som pratar.

”Inget däremellan. Det riskerar bara bli välgjort men utan själ”. Och det finns mer på hans lista inför framtiden och kommande Matter-program:

”Wearables är fortfarande inte riktigt bra, jag tror kommer bli något stort. Invechicle experience inför att självkörande bilar börjar bli vanliga och alla dessa set up-boxes för TV som vi kopplar mot internet. Där finns också mycket kvar göra.”

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: