Yvonne Leow: ”Vi måste ha bättre produkter”

21 november, 2016 kl. 20:05 | Publicerat i Digital Study Tour, san francisco | Lämna en kommentar

 

yvonne-leow

Yvonne Leow, editorial project manager på riskkapitalbolaget Sepuoia Capital.

Med 44 år på nacken är Sequoia Capital ännu i allra högsta grad med i tungviktsklassen av riskkapitalbolag i Silicon Valley. Klicka in på Sequoias sajt och rulla dig igenom deras förstasida bolag för bolag. Listan på företag de hjälpt till ofta global framgång är imponerande.

Det är inte enbart tech-bolag som Sequoia ägnar uppmärksamhet åt. Investeringar plöjs också ner i bolag som ägnar sig åt innehåll och på den kanten finns sedan några månader journalisten Yvonne Leow som editorial project manager. Det är lätt att förstå valet när man tittar på hennes omfattande register av uppdrag de senaste åren. Där det också ingår att ha kraschat som entreprenör:

”Jag var på SXSW och lyssnade på föredrag om lean startups och betämde mig för att starta eget. And I failed miserably”.

Även om hon nu jobbbar för Sequoia Capital är hon tydlig i sitt fokus på att journalistiken och de produkter som görs för att tjäna läsarna måste utvecklas. Att för tidningarna gå samma väg som betydligt större techföretag eller nya aggregatorstjänster är inte hållbart menar Yvonne Leow.

”Buzzfeed, Snapchat och liknande företag måste göra som de gör. Det funkar för dem, men små och mediumstora blir lidande och kan inte tävla. Plattformarna är annonsplattformar, enbart. De vill börsnoteras. Du hamnar i deras klor eftersom de har inflytandet och det blir dålig kvalitet. Vi måste tänka mer som plattformar. Vi måste ha bättre produkter med fler möjligheter och funktioner. Du har inte resurser att vara överallt. ”

Hon nämner två exempel på plattformstänk:

  • Nerdwallet. Startup om finansiella nyheter.
  • Nextdoor.com. Socialt nätverk för grannar.

Men hon berömmer också Snapchat för det smarta draget att låta företag sponsra filter. Och Tinder som en förnämlig tjänst för att samla data om människor. Tidningar och andra journalistiska bolag behöver bli bättre på att produktutveckla men kan inte kopiera riskkapitalbolagen och dess skyddslingar rakt av.

”Vad vill vi åstadkomma? Empower or engage our audience? Vad är bäst för ditt företag, att vara på andra plattformar eller skapa din egen? Nyhetsorganisationer kan inte tänka som VC-bolag. Man kan inte tänka business model. At the end of the day we have to please the people. Men vi måste tänka mer på vad produkten är. Inte bara innehållet. Det räcker inte.”

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: