Fusion vill hela ett delat USA – och vinna TV-kriget om millenials

23 november, 2016 kl. 15:07 | Publicerat i Digital Study Tour, Mobil, san francisco | Lämna en kommentar

fusion-affisch

Silicon Valley må vara världens centrum för den digitala utvecklingen men det är ett skramligt och bullrigt tåg som tar oss från San Francisco ut till Oakland. Här i en lokal på Webster street ligger emellertid utvecklingen av media betydligt mer i takt med tiden än utvecklingen av kollektivtrafiken. Vi ska besöka Fusion som har ett av sina fem amerikanska kontor här.

Från början var Fusion ett projekt mellan Univison och Disney-ägda ABC för att gemensamt fånga den växande spansktalande befolkningen. Nu breddas Fusion efter köpet 2015 av The Root, som riktar sig till en afroamerikanska publik, och i år satirsajten The Onion och därefter resterna av Gawker-nätverket. I förbifarten köpte Univision också ut ABC:s 50 procentiga ägarandel i Fusion och satsar 300 miljoner dollar på digital utveckling.

fusion-jigar

Man har rekryterat Jigar Mehta, dessförinnan på AJ+ framgångsrika verksamhet, som ansvarig för Fusions digitala verksamhet för att nå alla ”emerging young americans” eller ”millenials”. I Oakland har man redaktionen för sin teknikvertikal och digital videoproduktion för främst sociala plattformar.

”Folk är mer engagerade men färre röstar. De flesta mediebolagen vaknade efter valet och insåg att de inte gjort jobbet ordentligt. Vi lever i ett delat land men det finns också en möjlighet här. Att få människor att prata med varandra över åsiktsskillnadernas gränser. Fusion har möjlighet vara något mer. Att vara något för ett diversifierat Amerika” säger Jigar Mehta och tillfogar att det tog 10 år för New York Times att börja kalla waterboarding tortyr. Fusion är och ska vara mer rörliga och snabbfotade i såväl tanke som handling.

fusion-redaktion

I ett USA där minoriteterna snart är i majoritet ser Fusion stora möjligheter att ta plats. Och i ett medielandskap där bolag som Apple, Amazon, Sony och Google pumpar ut boxar för streamad TV över världen ser man klara möjligheter att nå alla ”cable cutters”, de som säger upp sina abonnemang hos kabelbolag och byter till streamad TV-lösning via nätet.

”There´s good money in television” säger Jigar Mehta. ”Det är stort tryck på kabelbolagen. Alla har en device kopplad till sina tv-apparater. Alla behöver innehåll och vi har innehåll.”

Mer ska det bli. Nätsajter som Gizmodo och The Onion breddas till TV. Jigar Mehta tror de flesta sajter de köpt in kan utvecklas på det sättet: ”Var autentisk mot ditt varumärke och tänk på var det passar in.

Hur jobbar Fusion med utveckling? 

”Det går tillbaka till vilken kultur du har i bolaget. Det är en del av allas jobb att se hur de kan jobba lite annorlunda för att nå ut. Det byggs in i det dagliga. Målgruppen för oss är ung, mobil och ser video. På Aj+ såg vi vågen komma. Det var ett ständigt experimenterande, testa och se och förändra.”

Samma dag som vi besöker Fusion Oakland ska Snoop Dog framträda i bolagets premium-tv bakom en betalvägg. Fusion-TV är på prenumeration och celebriteter som Snoop Dog ska dra fler prenumeranter.

”Vi har stor social närvaro men ska du se Snoop Dog måste du betala” säger Jigar Mehta.

fusion-skylt

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: