Användargenererat innehåll handlar inte om innehåll

25 november, 2016 kl. 19:52 | Publicerat i Digital Study Tour, Mobil, san francisco, UGC | Lämna en kommentar

chute-1

Det är kväll i San Francisco och mörkret har snabbt lagt sig. Tre våningar upp i fastigheten på 480 2nd Street lyser ljusen. Några av medarbetarna på kontoret i suite 302 har bytt om och kör ett träningspass till tungt dunkade hip hop. Gregarious Narain är dock fortfarande klädd i kostymbyxor, skjorta, slips och väst. Han spritter av energi när han makar in oss i mötesrummet, plockar fram läsk och öl och börjar berätta, visa bilder och skriva på väggarna. Vi ska prata UGC, ”user generated content” eller ”användargenererat innehåll”.

Chute har byggt och säljer tillgång till en plattform som gör det möjligt för varumärken att systematiskt och kontrollerat driva kampanjer och relationsbyggande med sina kunder och fans via Instagram och Twitter.

Gregarious var en av tre grundare av Chute 2011 och är företagets CTO. Man har nu expanderat sin verksamhet till London, New York City och Rio de Janeiro.

”NBC var vår allra första kund. Sedan har fler mediebolag som tidskrifter och tidningar hakat på” berättar Gregarious Narain.

Han återkommer titt som tätt till att UGC inte handlar om innehållet i sig. Det handlar om din relation till dina användare och kunder. Och det är tillämpbart på olika områden. Redaktionellt, varumärkesbyggande, kommersiellt.

chute-2

”Kunderna belönar autencitet. Man litar på en äkta rekommendation från en annan person. Att bara ta ut en annonsbild och ersätta med en Instagram-bild ökar trovärdigheten och genomslaget för en annons till exempel.”

Vi gäster konstaterar att många tidningar fått nog av trollen i kommentarsfälten och gett upp ett bredare arbete med UGC. Gregarious Narain menar att UGC går utmärkt att hantera. Naturligtvis allra bäst om man jobbar med Chutes plattform🙂 men också på andra sätt kan man själv välja vad som ska publiceras.

chute-7

 

Hur ska man göra för att nå framgång? Oavsett om det handlar om en annonskampanj eller ett redaktionellt arbete?

Gregarious Narain har några bestäma rekommendationer:

Om du vill nå framgång så hitta något folk redan gör och få dem att göra det ännu mer.

”Vi tittade på bilder med hashtaggen #starbucks och så bad vi folk göra det för Starbucks, lägga upp samma sorts bilder där man dricker kaffe etc. och tagga det #starbucks. Vi bad om tillstånd att använda bilderna och 85 procent sa OK direkt. Man krävde inga pengar utan tyckte det var värt att släppa bilden för att få synas. De personer vi frågat om bild nämnde därefter Starbucks 9 gånger oftare än de gjort innan kampanjen. Vi kollade det genom att granska tidsperioden 6 månader innan och 6 månader efter kampanjen.”

chute-6

”Vi ordnade 10000 nya mailadresser per vecka åt NBC när vi bad folk skicka in bild på barnen och sig själva och ge dem chansen synas och vinna priser.”

Engagera kunderna konstant, inte bara vid en kampanj.

”Utmaningen är att ni kanske bara vill köra när ni har en kampanj, men ni måste bygga relationen att dela. Den uppstår inte av sig själv. Dessutom ger en konstant kommunikation med era kunder en möjlighet att samla data om skostorlek, barn, ålder, vad de tycker om, bilmärke etc etc. Och ni kan snabbt få hjälp om ni undrar något eller efterlyser något.”

Gör kunderna eller dina användare till centrum.

”Det var därför Starbucks funkade så bra. Det är därför barn funkar så bra. Barn är det enda som kommer före dig och ditt ego. Vi körde en liknande kampanj för Fisher Price med kuponger.”

Om du ber om innehåll måste du använda det.

”I annat fall måste du berätta varför du inte vill ha det. Men ber du om foton och inte använder dom, hur blir det nästa gång? De som bidrar måste belönas.

Text om varumären är ofta negativa saker. Bilder är oftast något positivt. Fokusera på det.

”Folk som ska köpa skor vill se skorna i användning. Inte bara som hos Amazon se själva skon. Nine West shoes gjorde en kampanj och folk skickade in bilder från fest och vardag där de använde Nine West-skorna. Och sen gick förstås folk in och tittade på alla bilderna för att hitta bilden på sig själv och sina skor. Och köpa fler skor.”

 

Greagrious Narain visar statistik för UGC i antal bilder, tillbringad tid och antal likes på Instagram och säger sen att de stora engångskampanjerna inte når de resultat de kanske gjorde förr:

”Jaga inte de stora konkurrenternas kampanjer eller reklam. Fånga de små konversationerna.”

chute-4

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: