Watchup – personaliserade TV-nyheter

25 november, 2016 kl. 14:36 | Publicerat i Digital Study Tour, Mobil, san francisco, TV | Lämna en kommentar

watchup

Vardagen för start ups i Silicon Valley ser olika ut. Aggregatorn av TV-nyheter, Watchup, hittar vi i en tvådelad skrubbliknande kontorslokal en trång trappa upp i ett tvåvåningshus i Menlo Park.

Adriano Farano, VD och grundare, möblerar om lite och tränger ihop oss i ett hörn av det ena utrymmet. Han är född och uppvuxen i Italien men bestämde sig för många år sedan för att ”lämna ett land som inte uppmuntrar entreprenörskap”. Redan som grundskoleelev började han göra en egen tidning men fick den stoppad efter 4-5 nummer av skolledningen som inte tyckte man skulle sälja tidningar på skolan.

Han hamnade i Paris, jobbade på Le Figaro och startade Cafe Babel 2001 vilken han lämnade 9 år senare för att under 10 månader gå Knight Fellowship-programmet på Stanford. Det var här han kom i kontakt med Kaliforniens innovationsvärld och insåg att han fick göra precis vad han ville.

”Jag hade en idé jag kallade Quadmented, historiska händelser i augmented reality vid en plats plus kompletterat med annan information om platsen” berättar Adriano Farano. Han jobbade därefter på Owni.fr som sysslar med databasjournalistik och crowd sourcad journalistik.

Nästa steg var Stanford startup accelerator och det var här idén till Watchup började ta form.

”Det är en tjänst bara för att se nyheter. Den är personaliserad och ger ett multiperspektiv på olika händelser. Det är inte hela nyhetsprogram utan bara nyhetsinslagen” säger Adriano Farano och kopplar upp en av skärmarna mot en av de många boxar som trängs i hyllan för att dema Watchup. Än så länge finansierat av riskkapital efter tre investeringsrundor. Han bläddrar snabbt mellan utbudet på skärmen och väljer inslag att titta på som då går upp i storlek och börjar rulla på skärmen.

watchup-2

”2017 ska vi expandera worldwide. Vi kommer bli granulära genom OTT. Vi erbjuder mediebolag att visa sitt innehåll via oss och vi kan visa deras annonser. Vi gör revenue share där bolagen behåller merparten av intäkten. Vi planerar att kunna sälja inventory själva också. Vem som får bäst cpm får avgöra hur och vem som säljer inventory.”

Video på Facebook ger inga pengar att tala om säger Adriano Farano.

”Det är bara några dollar. Däremot får du 15-16 dollar per tusen tittare lokalt i USA. På nationell nivå talar vi 25-30 dollar.”

Teamet bakom Watchup sitter på olika platser i världen.

”Det är svårt att hitta kompetens i Silicon Valley, och dyrt. Du får betala minst 120 000 dollar per år för en erfaren utvecklare. Därför har vi kontor i Rumänien, Albanien och Italien. Och Julian härute pendlar från Tahiti” säger Adriano Farano och pekar ut mot andra sidan glasväggen där Julian sitter och granskar tv-klipp. Man är totalt är 9 personer varav 7 utvecklare.

watchup-3

Watchup kategoriserar videon och analyserar hur användarna gör med videon, hur mycket de ser och vad de väljer att fortsätta göra och räknar ut vad du vill se. Men Adriano Farano är noga med att framhålla att personalisering viktas mot vad som händer av stora nyheter.

”Det är inte så enkelt som för Netflix.”

Man samarbetar med etablerade nyhetsbolag och har en del YouTube-kanaler i sin mix.

”Men vi vill inte ha någon amatörism, alla önskemål om till exempel YouTube-kanaler granskas manuellt.”

Watchup lämnar inte ut några siffror men Adriano Farano uppger att man har ”100 000-tals användare” och att man finslipar sitt upplägg inför fortsatt expansion.

”Många sociala plattformar satsar också på nyheter men vi tror de som vill ha nyheter får en bättre upplevelse här. Om du vill ha kvalitetsbröd går du till en riktig bagare.”

Watchup startade med Ipad som utgångspunkt och byggde sedan för smartphones och sedan för OTT: Xbox, Nintendo, Apple TV, Chromecast, Amazons Fire-TV och ”Andorid-TV soon”.

”The bigger the screen the higher the engagement, ” säger Adriano Farano.

Annonser ska bli intäktskällan, hur ska ni göra med public service-bolag?

”Public service vill vi gärna ha med. Det är helt OK att köra dem utan annonser.”

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: